Er zijn veel benamingen voor de voorvader van de Mercedes-Benz E-Klasse. De trotse eigenaren van deze statige Duitser verenigen zich in de W114-W115 Club Nederland.
Een auto die zijn charme nooit verliest en in die zin tijdloos is; zo zou je een klassieker kunnen definiëren. Als er één auto is die aan die omschrijving voldoet, dan is het wel de Mercedes-Benz Strichacht (W114-W115). Dat vinden ook de circa vierhonderd leden van de W114-W115 Club Nederland. Een treffende, de volledige lading dekkende clubnaam. De kenners leggen de achtergrond van de typenaam W114-W115 uit. Mercedes-Benz verdeelt al sinds mensenheugenis zijn auto’s in productienummers of in het Duits “Baureihen” en “Baumuster”. Bijna elk product draagt een W-nummer (van Wagen) voor intern gebruik in de fabriek. De modellenserie zo die van de band rolt kan bestaan uit diverse carrosserievarianten, zoals sedan, coupé en roadster. Ook kent elke carrosserievariant weer diverse uitvoeringen, zoals de motorvarianten 190 en 220. In principe geeft het getal de cilinderinhoud aan, eventueel gevolgd door de D van Diesel of de E van Einspritz (injectie). De enkele niet-W-nummers zijn bijvoorbeeld “R/C107” voor Roadster of Coupé.
De prijzen zijn enkele jaren geleden wat gezakt omdat de vraag daalde toen de W123 belastingtechnisch de klassiekerstatus bereikte. De hype rond belastingvrij rijden was toen weg bij de StrichAcht. Zo bleven er alleen nog maar échte liefhebbers over en zijn de prijzen voor mooie wagens weer langzaam gestegen en nu stabieler.
Dat de /8 een succesnummer was voor Mercedes blijkt uit de volgende cijfers. Vanaf de oprichting van het merk Mercedes tot 1968 waren er circa 2 miljoen auto’s gebouwd. Vanaf 1968 tot en met 1976 zijn er alleen van die /8 al circa 2 miljoen verkocht! Voorwaar een reden om trots op te zijn, zowel voor de fabrikant als voor de bezitter van die prachtige wagen met, zoals vaak aangeduid: “van die staande koplampen”.